Hoe zit het met schadevrije jaren
Wie een auto rijdt, kent vast ook de term schadevrije jaren. Die bouw je op als je geen schade claimt bij je autoverzekering. Maar hoe zit dat nu precies met die schadevrije jaren? Dat leggen we je graag uit.
Schadevrije jaren bouw je op als bestuurder van een auto. Bij je eerste auto begin je met 0 en voor ieder jaar dat je geen schade claimt bij je verzekeraar krijg je er één schadevrij jaar bij. Hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger de korting op je verzekeringspremie.
Maak je wel een keer schade?
Tja, een ongeluk zit in een klein hoekje, dus dat kan gebeuren. Veroorzaak je een schade en laat je die door je verzekeraar vergoeden, dan verlies je gelijk 5 schadevrije jaren. Heb je er 16 of meer opgebouwd, dan val je zelfs helemaal terug naar 10. Dat is niet leuk, maar het is wettelijk zo bepaald. Let op, want je kunt zelfs terugvallen tot -5 schadevrije jaren!
Als je een andere auto koopt
Schadevrije jaren zijn gekoppeld aan één auto en de regelmatige bestuurder hiervan. Je verzekeraar houdt dat netjes bij. Verkoop je je auto, dan stopt je autoverzekering en krijg je een royementsverklaring waarop het aantal schadevrije jaren is vermeld. Je verzekeraar meldt jouw gegevens, het kenteken van je auto en het aantal schadevrije jaren in een landelijk systeem (Roy-Data). Daar worden de gegevens maximaal drie jaar bewaard. Na drie jaar vervallen automatisch de opgebouwde schadevrije jaren en moet je weer opnieuw beginnen.
Koop je binnen drie jaar een andere auto, dan overleg je de royementsverklaring bij het afsluiten van de nieuwe autoverzekering. Je verzekeraar controleert de gegevens in het landelijke systeem en zet vervolgens de beschikbare schadevrije jaren over op je nieuwe auto.
Als je een tweede auto koopt
Zoals gezegd zijn schadevrije jaren gekoppeld aan één auto en de regelmatige bestuurder. Neem je een tweede auto erbij, dan begin je met die auto weer met 0 schadevrije jaren.
Je hebt twee auto's en verkoopt er één
Met twee auto's bouw je dus twee keer schadevrije jaren op. Als je er een verkoopt, dan kijken we altijd eerst op welk van de twee de meeste schadevrije jaren staan. We zorgen dan dat het hoogste aantal schadevrije jaren wordt gezet op de auto die je houdt. De andere gaan dan naar het landelijke systeem, want schadevrije jaren kunnen helaas niet bij elkaar worden opgeteld.