Fishingmails in omloop over nieuwe digipass
Pas op! Criminelen sturen op grote schaal valse e-mails uit namens ASN Bank. In de berichten wordt gevraagd een nieuwe Digipass aan te vragen, maar in werkelijkheid gaat het om een geraffineerde phishingactie bedoeld om bankgegevens te stelen.
Er zijn momenteel valse e-mails in omloop die op het eerste gezicht afkomstig lijken van ASN Bank. In de berichten staat dat klanten, vanwege de overgang naar ASN Bank, een nieuwe Digipass moeten aanvragen om te kunnen blijven internetbankieren. De e-mail bevat een opvallende oranje knop waarmee zogenaamd direct een nieuwe Digipass kan worden aangevraagd.
In werkelijkheid is deze e-mail niet verstuurd door ASN Bank of RegioBank, maar gaat het om een phishingpoging. Wie op de knop klikt, belandt op een nagemaakte website waar om persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Deze informatie komt niet bij de bank terecht, maar rechtstreeks bij criminelen die proberen toegang te krijgen tot rekeningen.
Hoe herken je de valse mail?
-
De e-mail komt van een onbekend of verdacht afzenderadres.
-
Er wordt een gevoel van urgentie gesuggereerd: je zou snel actie moeten ondernemen om te kunnen blijven bankieren.
-
Er zit een knop in de mail die direct leidt naar een website buiten de officiële omgeving van de bank.
Wat moet je doen?
-
Klik nooit op de knop en vul geen gegevens in.
-
Controleer altijd het afzenderadres.
-
Verwijder de e-mail direct.
-
Twijfel je toch? Neem contact op met ons of bel ASN Bank of RegioBank via de officiële telefoonnummers.
Met deze phishingmails proberen criminelen vertrouwen te wekken door zich voor te doen als een betrouwbare bank. Het advies blijft daarom simpel: negeer de mail en deel nooit je gegevens.